mandag 20. desember 2010

Frustrasjon: skjønner ikke veiledningen!

Jeg sitter i kveld og syr penkjolen til 6 åringen i huset før jula setter inn. Det er etter mønster fra Stoff og Stil, hvilket jeg har meget god erfaring med fra tidligere. Men nå skjønner jeg ikke så mye. Ja, mest pga en utfordring midtveis da!

Jeg har sydd kjoledelene sammen, og nå også fór-delene. Så skal fór og kjole sys sammen, og det starter med en søm langs halsringningen. Deretter blir jeg fortalt at jeg skal sy en kantstikning på fóret!
Jeg trodde kantstikninger var slikt man sydde på selve kjolen etter vrenging for å holde for og kjole sammen, så de ikke sklir "fra hverandre" ?! Og hvordan kan jeg sy på fóret og ikke gjennom hovedtekstilet? (som vi ser på mønsteret, vises det jo ikke noe kantsøm langs halsringningen.. Og det pleier da å være en slik stiplet linje der, om det er meningen at det skal være en kantstikning?! Det er det i alle fall på Ottobre mønstrene!) Etter denne delen som jeg ikke skjønner, fortsetter det med å sy sammen ermehullene og deretter vrenge kjolen til retta igjen.

Bildene viser kjolen slik den er pr i kveld, selvfølgelig vrengt til retta. Jeg har lagt over båndene som jeg planlegger å sy over i tekstil-overgangen.

Egentlig ønsket jeg en rød kjole, med et satenglignende tekstil med preget mønster i, men dette fantes tydeligvis ikke lenger i sortimentet hos Stoff og Stil. Damene som jobbet i Drammen husket det ikke engang; og dette tekstilet var brukt på kjolen i fjor (-da hang den utstilt i butikklokalet..).. Vel; tror disse fargene blir fine også jeg da!

3 kommentarer:

hobbyvenn sa...

Å så nydelig kjole. Er du sikker på at kantsømmen ikke bare er en søm for å holde foret på plass? Når en skal sy kjole og for sammen er det lett for at stoffet i foret blir for"stort". Syr du en kantsøm rundt hals og ermer holder stoffet seg bedre uten å gi etter for strekk. I tillegg er det lettere å måle ut hvor sømmen skal gå når en har en søm å brette etter. Ikke lett å forklare dette, men kanskje litt hjelp likevel? Bare spør om det er noe..

Fit mum sa...

..ja, ikke så veldig klok nå heller. Kantsøm har jeg alltid forstått som en søm man syr på framsiden etter vrengning, ca 0,5 - 1 cm innenfor kanten.
Eller er kantsøm en søm for å feste fóret til sømsmonnet på vranga?!

Muviduki sa...

Hadde kanskje klart å skjønne det om jeg hadde sett det, men nå klarer ikke hjernen mer i år....